De tol voor buitenlanders was het paradepaardje van de CSU. Maar nu de plannen van de Beierse christendemocraten stuk dreigen te lopen op Europees recht, doen coalitiegenoten Schäuble (CDU) en Gabriel (SPD) een wedstrijdje om zelf met een alternatief tolplan te komen.

De CSU is de heftige kritiek op hun paradepaardje – de tol voor buitenlanders – uit de eigen coalitie in ieder geval zat, zegt partijvoorzitter Andreas Scheuer donderdag in de Augsburger Allgemeine.

“Het moet afgelopen zijn met dit veelstemmige zomertheater. We moeten ons tenslotte weer kunnen concentreren op ons politieke werk.”

‘Wetswedloop’

Volgens Scheuer staat echter het concept van verkeersminister Dobrindt nog altijd overeind, maar moet er nog aan de details gesleuteld worden. Hij doelt daarmee waarschijnlijk op het compromis om alleen tol te heffen op de Autobahn en niet op alle wegen, waar Duitse media donderdag melding van maken.

Maar coalitiegenoten CDU en SPD denken daar heel anders over. Het is namelijk maar de vraag of het plan om Duitsers te compenseren voor de tolheffing via lagere wegenbelasting verenigbaar is met het EU-recht.

Twee politieke zwaargewichten werken binnen hun eigen ministerie inmiddels aan een eigen plan. Het lijkt een ware 'wetswedloop' te worden. Twee ministers hopen allebei deze herfst nog een eigen plan te presenteren.

De plannen van Schäuble en Gabriel

Zo laat minister van Financiën Wolfgang Schäuble (CDU) onderzoeken of hij alle rijkswegen onder nationaal beheer kan laten vallen. Nu voeren deelstaten het onderhoud nog uit in opdracht van de federale overheid. Op die manier zou Schäuble private investeerders kunnen aantrekken om snelwegen te kunnen exploiteren. Het zou de staatskas de miljarden kunnen opleveren voor onderhoud van de snelwegen die het nu nog ontbeert.

Ook SPD-partijleider en minister van Economische Zaken Sigmar Gabriel werkt aan plannen op dit gebied. Hij zoekt net als Schäuble naar manieren om private investeerders aan zich te binden. Gabriel kijkt samen met enkele experts naar mogelijkheden om tegoeden die nu nog in het buitenland uitstaan in het vervolg voor investeringen in Duitsland zelf te kunnen inzetten.

Veel Duitse tegoeden zijn de laatste jaren verdwenen, zoals in de Spaanse huizenzeepbel. Wanneer dit geld voor projecten als de onderhoud van de Autobahn zou worden ingezet, heeft het twee voordelen, zo klinkt het op het ministerie van Gabriel. De beleggingen van de burger leveren weer rente op en tegelijkertijd worden de gaten in de weg opgevuld.

Verkeerspolitiek helemaal hervormen

Experts kijken gespannen naar de plannen van beide ministers. Ze vinden het beter klinken dan het huidige wetsvoorstel van verkeersminister Dobrindt, zegt Thomas Puls van het Institut der deutschen Wirtschaft (IW Keulen) in Die Welt.

Volgens hem zou het plan van Schäuble een bouwsteen moeten zijn voor een complete hervorming van de verkeerspolitiek. "Een volledig nieuw systeem lage wegenbelasting zou het beste zijn. Dat moet je dan koppelen aan een tolsysteem waarbij je bijvoorbeeld extra geld vraagt op drukke trajecten."

De Duitse infrastructuur heeft te kampen met chronisch geldgebrek. Volgens voorzichtige schattingen komt Duitsland jaarlijks 7,2 miljard euro te kort voor de onderhoud van de infrastructuur. Een tolvignet moet zorgen voor meer inkomsten.

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.

Lees ook op Duitslandnieuws

Daimler koopt populairste taxi-app van Duitsland

Nederlands personeel klaagt over werkomstandigheden bij Zalando

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl